Una comunicació responsable ha de ser part fonamental de l’estratègia de sostenibilitat de les empreses.
Abans de dir que som sostenibles, hem de ser sostenibles
La sostenibilitat no és una moda, és un mode. Representa una nova manera de treballar que s’ha d’aprendre i on ajuda molt caminar acompanyat.
En aquest sentit, des del Consorci de Turisme gestionem l’adhesió al Compromís per la sostenibilitat turística Biosphere de les empreses de la comarca, a través d’un procés de certificació guiat i avaluat per consultors especialitzats. Durant el transcurs de la certificació les empreses aprenen a operar d’una manera més sostenible des dels tres pilars sobre els que es basa un desenvolupament sostenible: l’ambiental, el social i l’econòmic. Pas a pas, a través d’un sistema pensat per avançar al ritme de cada una d’elles, aconsegueixen reduir l’impacte negatiu que generen al seu entorn i reforçar els seus vincles amb la comunitat on es desenvolupen.
Del que es tracta és que es vagin assolint objectius d’una manera sòlida i durable a partir d’anar implantant les bones pràctiques que planteja el sistema, d’establir nous quadres de comandament i de començar a recollir dades.
Un cop feta aquesta feina, es pot començar a comunicar la sostenibilitat. En cas contrari, sense tenir evidències palpables de les millores, podríem caure en el greenwashing, fet que, a la llarga, seria contraproduent per la reputació empresarial.
Per tant, perquè l’estratègia de comunicació sigui percebuda positivament, tot allò que es comunica ha de ser demostrable i transparent.
Per exemple:
Si hem disminuït la nostra petjada de carboni, els nostres residus orgànics o el consum d’aigua, hem d’explicar com ho hem fet, amb quins problemes ens hem trobat i si hem pogut arribar, fàcilment, als objectius marcats inicialment. També podem explicar quins plans de futur tenim per poder ser més sostenibles i com els pensem dur a terme.
L’objectiu de comunicar la sostenibilitat és crear confiança i atraure a més persones i empreses a actuar com nosaltres
El doble impacte de comunicar la sostenibilitat.
Una de les dificultats que ens trobem és que, les empreses, no acaben de saber com explicar que són sostenibles. Temen sonar presumptuoses i, curiosament, si les accions que han de comunicar són de caràcter social, la resistència encara és major.
Expliquem per què no hauria de ser així i perquè la comunicació ha de ser part fonamental de l’estratègia de sostenibilitat:
Si tenim en compte que un dels pilars fonamentals de la sostenibilitat és l’econòmic, no ha d’estranyar ni desagradar a ningú que els canvis que s’implementin a una empresa es basin en l’optimització dels seus resultats.
Cada pas que fem en pro de la sostenibilitat, a més a més de millorar el nostre entorn, també ha d’aportar millores a l’empresa.
I què vol dir això?
Vol dir que les dades que es van recollint, a partir d’operar amb processos més sostenibles, han d’avalar que la sostenibilitat és una aposta clara de futur, ja que estalvies recursos y les factures baixen a final de mes, cuides el planeta i millores la teva imatge i les teves relacions ciutadanes.
El fet de comunicar-ho tindrà un efecte divulgatiu que ajudarà al fet que més empreses ho vegin com un avantatge i també vulguin començar a fer passos en aquesta direcció.
I aquí és on hi ha el doble impacte de comunicar:
D’una banda, millores la teva reputació com a empresa, i per l’altra contribueixes a fer que més empreses emprenguin el mateix camí i, per tant, millorin la seva economia així com la relació amb el medi ambient i la comunitat on operen.
On i com puc comunicar la sostenibilitat ?
Per tal de començar a comunicar la sostenibilitat, i els avantatges i inconvenients que et trobes per aconseguir-la, et deixem uns consells pràctics.
- Agrega una secció de sostenibilitat a la web. La teva web treballa 24/7. Cada cop és més comú trobar la pestanya de sostenibilitat al menú principal de les webs de les empreses, és el millor lloc on poder esplaiar-te en explicar el què fas.
- Afegeix un apartat de sostenibilitat a la teva newsletter. Aquí podràs anar explicant els passos que vas fent. És una manera de parlar amb la teva llista de contactes. No tothom entra a la teva web de forma regular, però sí que obren la teva newsletter les persones que t’han donat la seva adreça electrònica.
- Agrega una secció de sostenibilitat a les teves xarxes socials. Les xarxes solen arribar a molta més gent amb menys temps i tenen l’avantatge de poder segmentar molt bé el públic. Aprofita-ho i comença a publicar posts i stories relacionades amb el tema, siguin sobre tu o sobre altres. Planteja els continguts perquè les visites arribin també a la web i a poc a poc ves augmentant la teva llista de contactes a qui enviar la newsletter.
- Troba influencers en temes de sostenibilitat i organitza alguna acció conjunta. Amb un objectiu clar i un bon contingut els resultats seran sorprenents.
- Patrocina accions com neteja de platges, curses a favor de causes justes, activitats que se celebrin a la població on és l’empresa. Tot això ajudarà a l’empresa a integrar-se al teixit social local.
- Col·labora amb entitats sense ànim de lucre i fes-ne ressò, tant si operen en l’entorn local com a l’estranger.
- Fes servis cartells, targetes, fotografies dins el teu establiment per explicar què fas cada dia perquè tots visquem en un món millor.
La comunicació responsable, l’única manera de comunicar la sostenibilitat
Una comunicació responsable es fixa no només en què dius sinó també en com ho dius. El missatge ha de ser i sonar coherent i sabem que sovint, no resulta fàcil construir-lo.
Per aquest motiu creiem que aquest petit llistat amb els paràmetres més importants d’una comunicació responsable et pot ser d’ajuda:
- Comunica des de l’honestedat. Parlar amb dades contrastades i verificades és important, ja saps, sigues sostenible abans de dir que ho ets.
- Troba el terme més adequat per al que vols expressar, fes un bon ús del llenguatge i de la terminología sense caure en tecnicismes.
- Inspira en lloc de manipular. Intenta fugir de missatges fatalistes, juga amb les equivalències i expressa’t en positiu.
- Redacta la teva declaració ambiental i posa-la a la vista, per tots aquells que la vulguin llegir.
- Utilitza un llenguatge inclusiu i respectuós. Parla a totes les persones per igual sense discriminacions de gènere, raça, capacitats, edat o físic.
- Proposa solucions i accions per millorar dins la comunitat.
- Intenta no provocar ecofatiga. Els teus clients venen a passar-ho bé, fer-los sentir culpables del canvi climàtic en tot moment els pot provocar rebuig, que és justament el contrari del què volem.
Quins resultats puc esperar de comunicar bé la sostenibilitat?
En general pensem que les estratègies de comunicació tenen èxit quan ajuden a vendre més.
Però la sostenibilitat no és una raó de compra per si sola, ningú compra només perquè un establiment sigui sostenible. Ho fa per altres factors com poden ser unes bones prestacions, l’emplaçament o el preu.
En termes de sostenibilitat, el moment de la veritat arriba un cop el client posa el peu a l’establiment.
Ja que, quan s’adona que es treballa en clau sostenible i, a més a més, se li transmet de forma positiva, és quan sent que la seva elecció ha estat millor del que havia pensat.
Comunicant bé la sostenibilitat ens podem trobar fins i tot clients que vulguin copiar les nostres pràctiques per tal d’integrar-les al seu dia a dia. Quin moment més dolç aquest!
Per tant, el resultat de comunicar bé la sostenibilitat és aconseguir transformar a nivell individual. És inspirar a tenir noves conductes. Cada gran canvi comença per un de petit.